Postzegels verzamelen, weer helemaal gaaf.

In de jaren 70 was er in elk gezin wel één gezinslid die postzegels verzamelde. In mooie (kunst)lederen albums of gewoon in een schrift. Iedereen deed het en er was een levendige ruilhandel, zowel bij de volwassenen als bij de jeugd. Het verzamelen van niet alleen postzegels, maar ook bijvoorbeeld speldjes en sigarenbandjes raakte helemaal uit. Het was niet langer hip. De postzegels werden van de hand gedaan of raakten naar de zolder in een doos, in een hoekje weggestopt.
Als ik nu de krant lees of op internet kijk, blijkt met name het verzamelen van postzegels weer helemaal gaaf of cool te zijn. Er is een levendige handel in postzegels. Er wordt met name nu, in deze afschuwelijke Coronatijden waar we veel moeten binnen blijven en de straat niet op mogen, gezocht naar bezigheden voor binnenshuis. De hele dag televisiekijken wordt je op een bepaald moment ook zat en het ziet er naar uit de Coronatijden nog wel een tijd zullen duren.
Het verzamelen van postzegels per land, zoals we dat vroeger deden of per thema ( vogels-voetbal-muziek) is weer helemaal in. Gelukkig zijn er nog een groot aantal postzegelverenigingen die u kunnen helpen bij het opzetten van een verzameling of adviseren wat u met uw oude verzameling allemaal kunt doen. Het plezier om een bepaalde verzameling zo volledig mogelijk te maken staat natuurlijk voorop. In Heerhugowaard is de “ Filatelistenvereniging Heerhugowaard eo” actief. De vereniging telt zo’n 85 actieve leden. Er worden ledenbijeenkomsten en o.a. ruilmiddagen georganiseerd, verzamelaars uit de hele omgeving komen hier naar toe. Uiteraard kunnen deze bijeenkomsten op dit moment even niet doorgaan, maar straks na de Coronatijd, gaan we weer vol energie verder.
Mocht u na het lezen van dit stukje denken, dat is wat voor mij, dan kunt u contact opnemen met de filatelistenvereniging Heerhugowaard eo. Dit kan via de website www.postzegelverenigingheerhugowaard@jouwweb.nl of met de secretaris Lous Folkers tel. 06-52407579.
Ook in deze tijden kunnen wij u adviseren en eventueel helpen aan postzegels om het verzamelen voort te zetten of nieuw op te zetten. Op deze manier kunt u de tijd van het binnen zitten misschien toch wat aangenamer maken.
Adrie Struijs,

Maak jouw eigen website met JouwWeb