Onderlinge Verenigingswedstrijd

Tijdens een bestuursvergadering in september 2019 lanceerde Adrie Struijs, de redacteur van ons maandblad, het idee om een onderlinge wedstrijd te houden. Een vrije wedstrijd van werkstukken, waar ruimte zou zijn voor fantasie, persoonlijk inzicht, kunst, e.d. Als het maar iets met postzegels te maken zou hebben. Niet iedereen was direct enthousiast. Het idee zou moeten groeien. De eisen waren laagdrempelig in tegenstelling tot regionale, nationale en internationale wedstrijden.

Aanvankelijk was het de bedoeling, dat de werkstukken tijdens de jaarvergadering van 2021 tentoongesteld zouden worden. Maar helaas, Corona heeft er voor gezorgd dat de tentoonstelling een jaar vertraging opliep.

Tijdens de jaarvergadering van 9 maart 2022. was het eindelijk zover.  Tien leden hadden de moeite genomen om 14 werkstukken te vervaardigen. Ondanks de laagdrempeligheid was het niveau van de werkstukken van hoog tot zeer hoog.  Vooraf aan de jaarvergadering  beoordeelde een onafhankelijke jury, bestaande uit Linda Rietbergen, Rita Loman en juryvoorzitter Willem Loman de werkstukken.

Na de jaarvergadering was het tijd om  de uitslag van de tentoonstelling bekend te maken. Onze voorzitter, Sjoerd Munniksma, maakte de prijzen bekend. Als 3e was geëindigd het werkstuk Olympische Spelen van Jan Nanne. Als 2e was geëindigd Diet van Egmond, met haar werkstuk Kopstukken. Een heel bijzonder fraai kunststuk, gemaakt van veel voorkomende postzegels in kleurvakken. Als 1e was geëindigd Willem Bosch met plaatfouten van zegel NVPH 542, een embleem van de Wereldpostvereniging. Een werkstuk waarbij veel aandacht was voor detail. De prijswinnaars werden beloond met een fraaie plaquette met inscriptie. Bovendien was er ook nog een publieksprijs die bepaald werd door de aanwezige leden. Deze werd gewonnen door Diet van Egmond en beloond met een transparante plaquette. De overige deelnemers aan de wedstrijd ontvingen als blijk van waardering een grote doos met chocolaatjes. Ook de juryleden ontvingen na afloop een attentie voor hun gewaardeerde expertise.

Al met al een zeer geslaagd experiment, dat wellicht in de toekomst herhaald kan worden. Rest mij nog om de organisator Adrie Struijs en de deelnemers aan deze wedstrijd heel hartelijk te danken voor de promotie van onze mooie hobby.

De webmaster.

De 1e prijs winnaar Willem Bosch

Het werkstuk van Lous Folkers, geschilderd naar het voorbeeld van een postzegel rechts onder in de hoek

Maak jouw eigen website met JouwWeb